Ruim 70 jaar tafeltennis en gezelligheid in Culemborg

Over ons

Tafeltennisvereniging Gispen is een Culemborgse sportclub met zo'n 100 leden. In ons 70-jarig bestaan heeft gezelligheid en sportiviteit altijd bovenaan gestaan en dat blijft ook de komende jaren zo. Gispen heeft een eigen zaal aan de Pinksterbloem in Culemborg. Ook hebben we een gezellige bar waar je een hapje en een drankje kunt bestellen. Er zijn goede kleedkamers en prima douches voor na het sporten.

Op deze website kun je informatie vinden over en van onze vereniging, zoals teamindelingen voor de competitie, een stukje over onze historie, welke activiteiten we hebben en nog veel meer.

Via het menu aan de bovenkant van de pagina kun je naar de gewenste pagina.

Wij zullen proberen deze site zo veel mogelijk up-to-date te houden, zodat het ook leuk is om onze site elke keer weer opnieuw te bezoeken. Uiteraard met het doel om meer mensen bij onze vereniging te betrekken. Mocht je door onze website geïnspireerd zijn om eens te komen kijken bij onze vereniging dan zouden we dat erg leuk vinden.

Loop gewoon eens binnen op de momenten dat we open zijn; er zijn altijd mensen die wat meer willen vertellen over onze vereniging.

Klik in het menu op de button "Informatie" voor de openingstijden en andere nuttige informatie.

Historie TTV Gispen

Oprichting

Er wordt al sinds 1944 getafeltennist in Culemborg. Bij de kantoormeubelfabriek Gispen – die al sinds 1916 bestaat – werd de ontspanningsvereniging “Gisona” opgericht. In 1948 ging deze club echter ter ziele. Voor veel personeelsleden ontstond er een leegte. In 1950 staken een aantal oud-Gisona leden en enkele juist teruggekeerde militairen uit Indonesië de koppen bij elkaar en werd besloten dat er weer een pingpongvereniging bij Gispen moest komen. Adjunct directeur de heer Prins zorgde voor een tafeltennistafel, 200,00 gulden startgeld en stelde de kantine beschikbaar voor tafeltennis.

Op 23 november 1950 werd G.T.T.C. (Gispens Tafel Tennis Club) opgericht. In 1951 is G.T.T.C. toegetreden tot de Nederlandse tafeltennisbond en werden er drie teams ingeschreven voor de competitie (afdeling Utrecht). In 1958 en 1959 is een fusie aangegaan met ODI en Ribo. De naam werd gewijzigd in TTV Gispen en de vereniging bleek al snel een topper in de Utrechtse en landelijke tafeltenniswereld.

Sportieve hoogtepunten

TTV Gispen heeft een aantal jaren op hoog niveau gespeeld. Het eerste team speelde begin jaren tachtig mee in de 2e en 3e divisie met de spelers Bert van der Ham, Peter Klaverstijn, Rimané Brons, Bennie Römgens en Frank Faber. In de tachtiger jaren wonnen Peter Klaverstijn, Bennie Römgens en Juliet van Maarseveen de afdelingskampioenschappen Utrecht namens TTV Gispen. Er kwam echter geen nieuwe aanvulling vanuit de jeugd en in 1988 is bewust gekozen voor gezelligheid in plaats van prestaties.

Eigen tafeltennishal

Na het afbranden in 1977 van de Hogeschool, werd de vereniging voor trainingen en wedstrijden verspreid over de gehele stad. Jeugdtrainingen werden gehouden onder andere in de Ridderstraat, wedstrijden in de Vrijstadhal en op de zolder van Sporthal Interwey. Wij zijn dan ook zeer blij dat we in 1984 onze eigen tafeltennishal hebben gekregen. Hierna ging het weer bergop met Gispen. Het ledental steeg van 90 naar 140 in twee jaar tijd. Het aantal competitieteams was ongekend hoog (jeugd 9 en senioren 14).

Mijlpalen

TTV Gispen heeft een aantal bijzondere mijlpalen bereikt sinds de oprichting:

• In 1968 Vestigden Gijs Snoek en Jos Zielhorst een wereldrecord. Zij speelden het balletje in ruim 8 uur 38.760 maal foutloos over het net.
  • In 1981 verloor TTV Gispen voor 300 toeschouwers met 14-4 van een Nederlands damesteam met Bettine Vriesekoop. Voor Gispen speelde Barend Borgstijn, Bennie Römgens en gastspelers Bert van den Ham en Frank Faber.
  • In 1990 was er een demonstratie van Henk van Spanje en Paul Haldan
  • Demonstratie van Chinese wereldkampioenen en van het Franse showduo Secretin en Purcard
  • Rond de eeuwwisseling waren er diverse uitwisseling met een tafeltennisvereniging in de omgeving van Praag.
  • In 2014 werd er een heuse tafeltennisinterland gespeeld bij Gispen. De Nederlandse dames speelden toen tegen Luxemburg.
  • In 2023 wonnen Michel Cost, Maurice Bovens, Bart Marinussen, John van Tuyl, Sander van den Berg, Jo Marinussen en Henk Rabbers voor het eerst in het bestaan van TTV Gispen de beker in Afdeling Midden. In de finale werd Hilversum in het hol van de leeuw met 10-4 verslagen.