Ruim 70 jaar tafeltennis en gezelligheid in Culemborg

Laatste stand van zaken, protocol en instructie toezichthouders

In december 2020 sloten de deuren van onze tafeltennishal, maar sinds mei 2021 zijn ze weer open. We zijn nog lang niet terug bij de oude, vertrouwde situatie, maar daar komen we steeds dichter bij in de buurt. Hoe het er nu precies aan toe gaat in de hal leggen we hieronder uit.

UPDATE 26-11-2021:
Tafeltennissen alleen mogelijk tot 17.00 uur en alleen met coronatoegangsbewijs.

Nadat het coronatoegangsbewijs verplicht werd voor de horeca in Nederland, besloot het kabinet begin november dat dit ook voor alle binnensport vanaf 18 jaar geldt. Dat heeft gevolgen voor TTV Gispen. Een ieder van 18 jaar of ouder die wil tafeltennissen zal een geldige QR-code moeten laten zien als bewijs van een volledige vaccinatie, herstelbewijs of negatieve test. Sporten kan dus niet meer zonder QR-code! En dus zullen we helaas mensen moeten weigeren die geen geldige QR-code kunnen laten zien. Daarnaast is sporten na 17.00 uur niet meer toegestaan.

Hieronder zullen we uitleggen waar spelers aan moeten voldoen, wat we van onze barmensen verwachten én met welke reden we dit allemaal doen. We hopen op de medewerking van een ieder en vragen jullie om bij onduidelijkheden contact op te nemen met het bestuur.

Wat verwachten we van onze bezoekers?

De QR-code kan op twee manieren getoond worden aan de barman/-vrouw:
    - Via de app CoronaCheck (te downloaden via de Google Play Store of de Apple App Store op je smartphone)
    - Via een uitgeprinte QR-code (ga naar www.coronacheck.nl)
    Voor beide vind je hier een uitgebreide uitleg. Heb je geen printer? Vraag het een vriend / familielid / kennis / de plaatselijke bibliotheek.

Wat verwachten we van onze barmensen?
    Naast de gebruikelijke bardienst zal de barman/-vrouw iedereen van 18 jaar of ouder die de kantine binnenkomt moeten vragen naar de QR-code en deze moeten scannen.
    Dit kan alleen met de app Scanner voor CoronaCheck van Rijksoverheid. Als de app een groen vinkje weergeeft, verschijnt vervolgens een scherm met drie van de volgende vier eigenschappen van het identiteitsbewijs:
    - Eerste letter voornaam
    - Eerste letter achternaam
    - Geboortedag
    - Geboortemaand
    Zodra deze gegevens overeenkomen met een getoond identiteitsbewijs (nogmaals: rijbewijs, paspoort, ID-kaart) mag de persoon blijven. Kloppen de gegevens niet? Verschijnt er geen groen vinkje? Of is de persoon in kwestie zijn telefoon, de app, het papieren bewijs óf zijn identiteitsbewijs vergeten? Dan zal de barman/-vrouw helaas moeten aangeven dat diegene niet kan komen sporten.
    Het bijhouden van een registratielijst is niet meer nodig. In de kantine kan de 1,5 meter ook worden losgelaten. Als er géén barman/-vrouw aanwezig is, zal degene die de zaal opent óf de aanwezige trainer de check uitvoeren.

Uitzonderingen? Bezwaar?

Hoe lastig we het ook vinden: we kunnen geen uitzonderingen maken. Ook al weet je voor de volle honderd procent dat degene die voor je staat een geldige QR-code heeft, maar één van bovenstaande vereisten ontbreken: met het oog op boetes en mogelijk sluiting van de zaal moeten we strikt handhaven.
    We snappen hoe lastig dit is en dat er verschillende meningen bestaan over de invoering van het coronatoegangsbewijs. Wij hebben als bestuur slechts de verplichting te zorgen dat de zaal open kan blijven en dat er getafeltennist kan worden. Vanuit dat oogpunt kunnen we niet anders dan ons aan deze regels houden.
    Wij hopen dat dit – net als andere (beperkende) maatregelen – van korte duur zal zijn. Tot die tijd vragen we om begrip en medewerking van onze leden én van leden van bezoekende verenigingen.

Bij vragen/opmerkingen over deze regels, kunnen jullie terecht bij secretaris@ttvgispen.nl